-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(42071)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(17012)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13955)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(8004)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2961)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2880)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2462)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2218)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1726)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1666)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

درجات احسان چيست؟
احسان، معاني و درجاتي دارد:

1ـ انجام دادن كار نيك.

2ـ نيكي كردن به ديگران، كه در اين حال احسان بالاتر از عدل است، زيرا عدل به معناي رعايت تساوي در پاداش يا كيفر دادن است، ولي احسان آن است كه پاداش بيش از عمل خير ديگران بوده، كيفر كمتر از استحقاق آنان باشد. پس تخفيف يا عفو ازانتقام، احسان به شمار مي آيد.

3ـ مقام مخصوصي از منازل سالكان كوي حق، چنانكه رسول خدا (ص) فرمود: (اَلْإِحسان أَنْ تَعبد اللهَ كَأَنَّكَ تَراهُ فَإِنْ لَمْ تَكُن تَراهُ فِإنّهُ يَراكَ) (بحار،67/ 196.)؛ [احسان آن است كه در عبادت به جايي برسي كه گويا خدا را مي بيني، اگر خدا را نمي بيني، بداني كه خدا تو را مي بيند].

4ـ احسان كامل؛ اين همان مقام بلندي است كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: (أفأعبد ما لا أري)؛ من آن نيستم كه خداي ناديده را عبادت كنم. اين مقام فوق مقام احسان و يا به تعبير ديگر احسان كامل است.

آنگاه حضرت علي(ع) مي فرمايد: (لا تُدْرِكه العُيونَ بِمُشاهَدةِ العَيان وَلكِن تُدْرِكهُ الْقُلُوب بِحَقائِقِ الْاِيمان) (نهج البلاغه، خطبه 179.) خدا را نه تنها با چشمِ ظاهري نمي توان ديد، با چشم مثالي هم نمي توان ديد، نه در خواب نه در بيداري نه در دنيا نه در برزخ نه در قيامت، چون وجود مثالي ندارد تا متمثل شود، با عقل هم خدا را نمي توان ديد، زيرا جز بينش مفهومي نصيب عقل نخواهد شد. تنها با حقيقت دل در پرتو ايمان مي توان خدا را مشاهده كرد و اين احسان كامل است كه ديگر سخن از (كأنك تراه) نيست، بلكه (انك تراه) است.

خداي سبحان فرمود: هر كس اهل احسان باشد ما به او پاداش عظيم مي دهيم و او را به مقام رفيع مي رسانيم. (إِنّا كَذلِكَ نَجْزي الْمُحْسِنين) صافات/80. اين اصل كلي نشان مي دهد كه جزاي خداوند و همچنين نيل به مقام احسان، مختص به موسي و هارون و ديگر انبياي عظام نيست.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 7 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.